Turecký most -Takto sme pracovali deň po dni 🙂

Deň mínus 1:    2.6. – sobota

Celé popoludnie prší, ale musíme ísť robiť prípravy aj v daždi.

Popoludní sa pri tureckom moste zišla super partia dobrovoľníkov a celé okolie mosta sme vyčistili, aby sme v pondelok mohli začať so záchrannými prácami. Klobúk dolu pred borcami, ktorí celý čas makali v daždi a po pás v žihľave… Vyzbierali sa 2 vrecia odpadu. 

 

Deň 0:   3.6. – nedeľa

Mrholí, voda je vysoko, robí sa zle.

Dozbierali sme ďalšie odpadky, tentokrát už aj z vody. Most očividne v minulosti slúžil ako čierna skládka. Neuveriteľné, čo všetko ľudia dokážu vyhodiť do prírody. Začali sme z vody vynášať veľké bloky kameňov, ktoré spadli z mosta. Je dobré, že ich veľké vody neodplavili a budú sa môcť použiť na miesta, z ktorých odpadli. Ide hlavne o tzv. klenáky – veľké skaly ktoré odpadli z klenby.

 

Deň 1:  4.6. – pondelok

Dorazili naši majstri zo združenia Castrum Ghymes – Zolo Vozák a Peter Láder. Najprv si obhliadli most a potom sme ich povozili po meste, aby vedeli, kde a čo. Zoznámili s Janom a Zdenom Fekiačom v stavebninách, ktoré nám sponzorsky pomáhajú, dali kontakty na ostatných sponzorov. Vo firme PURstav KB sme naložili vlečku piesku, ktorú nám dali sponzorsky. Majstrov sme zdarma ubytovali v hoteli Vepor v Klenovci vďaka sponzorskej podpore Jána Ulického. Rovnako ich prestravujeme zadarmo – raňajky a vody im vozí priamo k mostu Michal Škvareniak z MIVEPek z Hnúšte, obedy Pizza Gaia a večere majú v reštaurácii Kocka. Je to pre nás obrovská pomoc a úspora financií, ďakujeme!

V tento deň chalani začali najnutnejšie práce – povyťahovali ďalšie klenáky, začistili pätu mosta a miesta, ktoré budeme murovať. Tam je potrebné dostať sa až na základnú skalu. Večer nám doviezli nehasené vápno z firmy Calmit s.r.o. Tisovec zdarma, za vybavenie a prevoz zdarma ďakujeme Romanovi Nemcovi a Jánovi Muránskemu. Majstri zahasili prvú „kopu“ – mix vápna, vody a piesku, z ktorého sa po vyzretí bude pridaním trasovej múčky (sopečného materiálu) vytvárať špeciálna malta nevyhnutná na takéto rekonštrukcie.

Poobede 2 hodiny pršalo, takže sa nám zdvihla hladina o 40 centimetrov, čo komplikuje práce.

 

Deň 2: 5.6. – utorok

Pokračuje sa v príprave vápennej malty, zhromažďovaní kameňov a začisťovaní základov mosta. Majstri konštatujú, že most je v kritickom stave a oveľa horšom, ako určili predtým iba z fotografií. Podarilo sa však prekopať na základnú skalu v mieste, kde je vypadnutá veľká časť klenby.

Poobede pršalo. Už sme z toho na prášky.

Na most sa prišli pozrieť novinári z Nového času, Novohradských novín a Tlačovej agentúry SR, veľmi sa im to páčilo a budú o záchrane písať. Takto vyspovedali Peťa Ládera:

 

Deň 3: 6.6. – streda

Zase je škaredo a prší. Občas sedíme v autách aj hodinu.

Dopoludnia prišiel na kontrolu pán Dovala z vodohospodárskeho podniku, všetky navrhované práce nám odsúhlasil. Nosíme ďalšie skaly, kým Zolo dočisťuje základný kameň. Matej Šulek z Klenovca priniesol dosky (tie sme kúpili na píle) a drevené podpery, ktoré nám sponzorsky daroval Ondrej Barto ml. z Klenovca. Priviezli sme ďalší piesok z PURstavu zdarma, plníme vrecia z pieskom, (vrecia nám darovali z pekárne MIVEPek a odhradzujeme rieku aby sme mohli začať murovať základy klenby. Požičané čerpadlo nám centrála neutiahla, utekáme kúpiť iné kalové čerpadlo.

Popoludní už miešame vápennú maltu a začína sa konečne murovať základ klenby. Vyzerá super a sme happy, že sme sa na tretí deň dostali po prípravných prácach k murovaniu 🙂

Deň 4: – 7.6. – štvrtok

Ráno pršalo. O 10:00 sme vyrazili a Zolovi sa pokazilo auto. Dopoludnie sme sme strávili v servise. Voda je vysoko, robí sa zle. Veríme, že už nebude pršať.

Poobede sa vyčasilo a podarilo sa nám opäť pokročiť. Kým dobrovoľníci v inej lokalite zbierali ploché kamene, majstrom sa podarilo vyrobiť a vo vode osadiť debnenie novej klenby. Keďže pracujú na hradoch, vo vode to robili prvý krát. Večer dobrovoľníci z Hornej Rimavy vyťahovali z rieky ďalšie odplavené kamene a majstri pokračovali v murovaní vypadnutej časti klenby.

Deň 5: – 8.6. – piatok

Konečne bolo počasie okej. Ondrejovi sa podarilo rozbiť a rozobrať múr spadnutý vo vode na menšie časti, takže ho konečne bude možné vybrať. Chalani dosť pokročili v murovaní klenby, ale je to už odborná robota, ktorá ide pomaly. Zahasila sa i nová kopa vápennej malty a pokračovalo v zbieraní kameňov.

Deň 6: – 9.6. – sobota

Dnes nám prišli pomôcť brigádnici Peter, Laco a Lukáš, ktorým my ako združenie pomáhame v inom projekte. Chalani urobili kus ťažkej roboty a vynosili množstvo skál z rieky. Priviezli sme aj ploché kamene z neďalekého skalného brala. Majstri pokračovali v murovaní klenby, už je takmer hotová.

Deň 7: – 10.6. – nedeľa

Majstrom sa podarilo domurovať klenbu a začali so špárovaním ostatných vypadnutých častí klenby mosta (zo spodu). Zajtra sa budú plniť vrecia a pokúsime sa odhradiť vodu od jednej z piet mosta, pretože tade most voda podmýva a narúša jeho statiku. V podstate pôjde o najnáročnejšiu časť záchrany mosta.

Deň 8: – 11.6. – pondelok

Dnes sa plnili vrecia (ktoré nám sponzorsky dodáva Michal Škvareniak z MIVEPek Hnúšťa) pieskom (ten nám opäť dal sponzorsky PUR stav) a pokúsili sme sa odhradiť jednu pätu mosta a odkopať piesok. Neustále sme čerpali vodu čerpadlom, ale voda odniekiaľ stále pritekala. Vysvitlo, že priteká popod most a že most na tej strane drží iba na dvoch úzkych častiach. Väčšina materiálu je vymytá a v dierach žili raky. Mrzí nás, že si budú musieť nájsť nový domov, ale koreňov je tu pri rieke dostatok. Keďže pätu mosta nedokážeme odizolovať, budeme musieť ustúpiť od pôvodného plánu a do päty mosta použiť betón, inak sa to spraviť v týchto podmienkach nedá. Vidieť ho nebude, lebo bude pod úrovňou hladiny vody. Zajtra objednáme kubík betónu a za stáleho odčerpávania sa pokúsime diery pod vodou zabetónovať.

 

 

Deň 9: – 12.6. – utorok

Počas ďalšieho odkopávania častí mosta pod vodou sme zistili, že betónu bude treba až 2 kubíky. Ráno sme ich objednali od spoločnosti PURstav KB, ktorá nám sponzorsky darovala už 4 vlečky piesku, čo síce v hodnote financií nie je až také veľké číslo, ale sme veľmi vďační za ochotu pracovníkov p. Ulického a p. Mitáka. Poobede prišli s presunom betónu pomôcť aj viacerí chalani, za čo sme im vďační. Podarilo sa naplniť ďalšie vrecia, odhradiť most a za stáleho odčerpávania vody zabetónovať pätu mosta v celej polovici. Zajtra budeme pokračovať na druhej polovici a v štvrtok na opačnej strane, kde však výpadok materiálu nie je veľký a bude to ľahšie.

Deň 10: 13.6. – streda

Dnes pokračujeme v betónovaní druhej polovice poškodenej päty mosta pod vodou.

Pôvodne sa dnes malo robiť posledný deň v I. etape, vzhľadom na množstvo peňazí, ktoré nám ľudia posielajú sme presvedčili majstrov, aby ostali ešte o dva dni dlhšie. 

Podarilo sa vybetónovať zvyšnú časť vypadnutej päty mosta pod vodou, čo je veľký úspech, pretože najhoršia časť záchrany je za nami. Bohužiaľ sme museli použiť betón, ale táto časť bude pod vodou a nebude to vidieť. Statike mosta to významne pomohlo a aj v návrhu Ing. Kohúta, ktorý vypracoval statický posudok a návrh prác odporúčal použiť betón.

Deň 11: 14.6. – štvrtok

Celé ráno lialo, pracovali sme len popoludní až do večera. Dnes sa pri moste zastavil aj náš známy Kamil, ktorý pracuje na záchrane hradu Muráň a pochválil kvalitu odvedenej roboty, z čoho sa tešíme, keďže ide o jedného z najlepších odborníkov na tento druh stavieb.

Pokračujeme na špárovaní vypadnutých dier v moste. Jednu kavernu necháme v pôvodnom stave – je totiž domovom vodnára potočného, ktorý tu v hniezde vychováva tri mláďatká.

Deň 12: 15.6. – piatok

Dnes nás čakala oprava druhej päty mosta pod vodou, ktorá však nie je veľmi poškodená. Komplikácie sa vyskytli včera popoludní na opačnej strane, kde sa objavili ďalšie vážne poškodenia pri päte mosta. Navonok vyzerala stena v poriadku s menšími škárami, pri pohľade zbižšia sme zistili, že kamene sú uvoľnené a je za nimi voda. Klenbu v tejto časti držal viac kmeň a korene stromu, ako samotný most. Museli sme celú časť múru vybrať a nanovo domurovať. K druhej päte mosta sme sa nedostali, je zaizolovaná a dokončíme ju v septembri v druhej etape.

Popoludní sme s chalanmi z o.z. Horná Rimava upratovali okolie mosta, triedili skaly, vyťahovali vrecia s pieskom, izolovali časť svahu, ak by prišla väčšia voda, pálili konáre, zbierali ďalší a ďalší odpad.

Skutočný stav mosta pri základoch bol takýto

Pravá strana klenby pred a po. V septembri sa vyplnia diery v súčasnosti obývané vtákmi.

Podmytá pravá časť päty klenby už s novým betónovým základom a vyšpárovanou klenbou. V ľavo vidieť domurovanú časť klenby, ktorá úplne chýbala.

Most je podmytý s výpadkami muriva aj v ľavej časti päty klenby. Poškodenie však nie je až tak výrazné. Diery sme zakonzerovali obložením a vreciami s pieskom, aby sa tam nedostávala voda a opravíme ich v II. etape o 2 mesiace.

Vrecia s pieskom sme využili na obloženie chýbajúceho nábehového múru. Ostal z neho malý kúsok a takto ho nebude voda podmývať. Ako je vidieť, pre nábehový múr sme vybudovali nový betónový základ. Inak sa nedalo, pôvodný základ bol úplne vymytý.

Domurovaná časť klenby už bez oporného debnenia. Takto výrazne prispela k stabilite mosta. V ďalšej etape sa k nej pristavia nábehový múr a následne sa domuruje až po vrch mosta.

Upratané okolie a vytriedené kamene a štrk počkajú do septembra na ďalšiu etapu.

Ďakujeme za Váš záujem i podporu. Stretneme sa pri druhej etape v septembri.

 

 

 

 

Categories: mostzáchrana

1 Comment

I. etapa záchrany mosta je úspešne za nami - · 22. júna 2018 at 16:48

[…] Na tomto webe: Foto: I. etapa deň po dni […]

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *